Før landliggerkulturens huse og beplantning skød op i området, optrådte kirken i det engang øde kystlandskab som motiv hos flere malere.
Vilhelm Kyhn (1819–1903) havde stor betydning for udviklingen af landskabsmaleriet i sidste halvdel af 1800-tallet. Han var en ener i samtidens danske kunstliv, og oprettede den første danske malerskole for kvinder.
Kyhn slog sig ned forskellige steder i Danmark og opholdt sig i en længere periode i Rørvig, som han var med til at gøre kendt i kunsten som malerisk motiv.
I det lille maleri af det store sandflugtslandskab anes det, at der arbejdes i aftenskumringen, og den gamle middelalderkirke synes ganske underordnet helhedsstemningen. Det lettere slørede aftenlys er billedets vigtigste element.
Malested og motiv
Værket er malet fra morænebakken øst for Dybesø. Belønningen for at begive sig op på det højeste punkt (21 m.o.h.) dengang var en vidstrakt udsigt over det ensomme flyvesandsområde. Fritidshuskulturen og befolkningstilvæksten har ændret billedet. I dag er landskabets konturer, Rørvig Kirke og Højsandet ganske indhyllet i bevoksning.
Find motivet
Den kunsthistoriske rute
Tag på jagt efter kunstnernes motiver og malesteder i geoparken med folderen til Den kunsthistoriske rute. Se værker og landskabsmotiver fra herredet på Odsherreds Kunstmuseum i Asnæs og på Malergården i Plejerup.